تلفن : 00447706923396
ایمیل : email

فهرست خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است
  • سایت
  • 1402/08/14
  • 0 نظر

فهرست خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از دریافت فهرست اولیه خانه های خالی مربوط به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از دریافت فهرست اولیه خانه های خالی مربوط به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۱۸ هزار خانه خالی برای سال ۱۴۰۱ به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده که پس از انجام بررسی‌های لازم میزان مالیات آنها محاسبه و به مالکان اعلام می‌شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص افزود: ارزش مالیاتی که از مالکان این واحدهای مسکونی خالی مطالبه شده حدود دو هزار میلیارد تومان است(برنا).

بسیاری از افراد تصور می‌کنند مالیات بر خانه های خالی به عواملی مانند قدمت خانه یا فرسودگی آن بستگی دارد. در صورتی که مالیات خانه‌های خالی کلنگی دقیقاً مشابه با قوانین مالیات خانه‌های خالی نوساز است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. از همین رو، اگر خانه‌ای قدیمی از کسی به شما به ارث رسیده، باید علاوه بر پرداخت مالیات بر ارث، بعد از گذشت مدت زمان معین، مالیات خانه خالی هم بپردازید.

مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس عوامل مختلفی مانند زمان خالی بودن ملک، تعداد خانه‌های خالی و میزان ارزش اجاری ملک محاسبه می‌شود. ضریب مالیات بر خانه‌های خالی در تهران و سایر شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای دارندگان ۱ تا ۵ خانه عبارت‌اند از:

سال اول: ۶ برابر ارزش اجاری ملک – سال دوم: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک – سال سوم: ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک

ضریب مالیات برای کسانی که بیشتر از ۵ خانه خالی دارند، به شرح زیر است:

سال اول: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک‌ها – سال دوم: ۲۴ برابر ارزش اجاری ملک‌ها – سال سوم: ۳۶ برابر ارزش اجاری ملک‌ها

مالک خانه در صورت نداشتن اعتراض می‌تواند یک ماه بعد از ارسال برگ تشخیص مالیات، برای پرداخت آن اقدام کند. در صورت دیرکرد در پرداخت مالیات، به‌ازای هر ماه ۲.۵ درصد جریمه به فرد تعلق خواهند گرفت(مهر).

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند