تلفن : 00447706923396
ایمیل : email

بازدید وزیر صمت از 2 خودروسازی چینی/ مدیرعامل چری به استقبال علی‌آبادی نرفت؟
  • سایت
  • 1402/08/15
  • 0 نظر

بازدید وزیر صمت از 2 خودروسازی چینی/ مدیرعامل چری به استقبال علی‌آبادی نرفت؟

در حالی که مدیران خودرو با مونتاژ محصولات شرکت چینی چری در ایران بیشترین سهم را در بازار خودروهای مونتاژی دارد و ایران جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری آن به حساب می‌آید، خبرهای واصله حاکی از آن است که مدیرعامل این شرکت در بازدید عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، از خط تولید چری، او را همراهی نکرده است.

در حالی که مدیران خودرو با مونتاژ محصولات شرکت چینی چری در ایران بیشترین سهم را در بازار خودروهای مونتاژی دارد و ایران جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری آن به حساب می‌آید، خبرهای واصله حاکی از آن است که مدیرعامل این شرکت در بازدید عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، از خط تولید چری، او را همراهی نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت چینی چری جزو بزرگ‌ترین خودروسازان چینی به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر توانسته گستره محصولات خود را افزایش دهد و سهم قابل‌توجهی را از بازار کشورهای دیگر از آن خود کند. ایران نیز در کنار برزیل و مصر جزو بزرگ‌ترین شرکای تجاری اصلی چری به حساب می‌آید. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به ایران در سال‌های اخیر، این شرکت برنامه تولید سالانه 60 هزار دستگاه خودرو به واسطه مدیران خودرو در دستور کار قرار داد. وزیر صمت دولت رئیسی در سفری که به چین داشت، بازدید از کارخانه چری را در برنامه خود قرار داد. اما مدیرعامل چری یکی از اعضای دفتر خود را برای استقبال و همراهی عباس علی‌آبادی فرستاد.

این در حالی است که رئیس هیئت عامل ایدرو، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت  و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در این بازدید وزیر صمت را همراهی می‌کردند. با توجه به این حضور این تیم در کارخانه چری انتظار می‌رفت مدیران صنعتی چین آن‌ها را همراهی کنند، اما حتی مدیرعامل چری هم ترجیح داد به استقبال آن‌ها نرود.

از سوی دیگر، در سایت و رسانه مرتبط با چری هم خبری مرتبط با حضور تیم ایرانی در بخش تحقیق، توسعه و آزمون رانندگی پیدا نمی‌شود. در حالی که این شرکت جزئی‌ترین اخبار مربوط به شرکت را هم در خروجی آنلاین خود قرار می‌دهد.

اکنون در حالی شرکت چری حضور نماینده رسمی دولت ایران در خط تولید خود را نادیده می‌گیرد که در اواسط دهه 80 این شرکت برای اینکه بتواند خط تولید خود را در ایران راه‌اندازی کند دست از تلاش شبانه‌روزی خود برنمی‌داشت. اما در آن مقطع که علی‌اکبر محرابیان متصدی وزارت صنایع و معادن بود و اولین مخالف حضور چری و اصولاً تولیدکنندگان خودروهای چینی ارزان‌قیمت در ایران بود.

البته مخالفت‌ها به وزیر صنایع محدود نبود و انجمن قطعه‌سازان نیز حضور چری در ایران را در تضاد با موضوع حمایت از تولید می‌دانست. حتی در آن مقطع قرار بود که کارخانه خودروسازی بابل در اختیار خودروساز چینی قرار بگیرد که در نهایت چری از راه‌اندازی خط تولید خود در شمال ایران ناکام ماند. درنهایت نیز محرابیان در اتمام حجت خود با خودروسازان اعلام کرد تا زمانی که هدایت وزارت صنایع در اختیار او باشد اجازه ورود هیچ خودروساز چینی را به ایران نمی‌دهد.

اما شاید توجه به چند نکته، معمای حضور گسترده خودروسازان چینی در ایران و واگذاری بازار به آن‌ها را تا حد زیادی حل کند. منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، که در سفر اخیر علی‌آبادی به چین او را همراهی می‌کرد در اواسط دهه 80 مدیرعامل شرکت ایران خودرو بود.

گرچه در طول مدیریت شش‌ساله منطقی بر بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ایران، عطش‌ او برای واگذاری بازار خودروی ایران به چینی‌ها رفع نشد، اما در دوره معاونتش در وزارت صمت بخش مهمی از بازار ایران، به‌ویژه محصولات لوکس و اسپرت به اختیار چینی‌ها درآمد.

نگاهی به اظهارات گذشته منطقی نیز نشان می‌دهد که او تنها چراغ قرمز خود را در آن مقطع وزارت صمت می‌دانست؛ وزارتخانه‌ای که حالا مرتبط‌ترین معاونتش به بازار خودرو در اختیار این فرد است. او در سال 1386 پس از آنکه قراردادش با چری نتیجه‌ای جز شکست نداشت، به دنیای اقتصاد گفته بود  «باید صبور بود تا دید چری از چراغ قرمز وزارت صنایع عبور خواهد کرد یا خیر؟».

حضور ابراهیم رئیسی در پاستور را می‌توان سرنوشت شیرین صبوری او دانست. منطقی در اسفند 1400 حکم معاونت وزارت صمت خود را دریافت کرد و طی دو سال اخیر برنامه‌های دهه هشتادی خود را بدون وجود مانعی خاصی به اجرا درآورد. تا جایی که می‌توان گفت چراغ قرمز وزارت صمت دیگر به چهار راهی بدون چراغ برای برای چینی‌ها تبدیل شده است.

به‌رغم اینکه در سال 1386 وزیر صنایع دولت نهم خط و نشان خود را برای چینی‌ها کشید، اما آن‌ها، به‌ویژه شرکت چری قصد نداشتند به همین راحتی‌ها قید حضور در بازار 80 میلیون نفری ایران را بزنند. تا جایی که یین تونگیاو، مدیرعامل چری، در نمایشگاه خودرو پکن که در سال 1389 برگزار شد با اشاره به بی‌اعتمادی محرابیان نسبت به خودروهای چینی، اعلام کرد: «من شخصاً از وزیر صنایع ایران دعوت می‌کنم تا از کارخانه چری دیدن کند.».

اما اکنون پس از گذشت 13 سال از دعوت بالاترین مقام شرکت چری از وزیر صنایع ایران، او برای همراهی وزیر صمت رئیسی در بازدید از خط تولید کارخانه یکی از کارکنان خود را برای استقبال می‌فرستد.

موضوعی که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر رفتار ایران با طرف‌های چینی به گونه‌ای بوده که آن‌ها به جای تقلا برای همکاری با ایران، چنان از بازار خود مطمئن هستند که حتی دلسردی وزیر صمت ایران برایشان اهمیت چندانی نداشته باشد.

پیگیری‌ها از وزارت صمت حاکی از آن است که علی‌آبادی صرفا از بخش تحقیق، توسعه و آزمون رانندگی چری بازدید داشته و فعلاً قرارداد و تفاهم‌نامه جدیدی منعقد نشده است.

البته این وزارتخانه اصل خبر مربوط به عدم استقبال مدیرعامل چری از هیئت این وزارتخانه را نادرست دانست و اعلام کرد این تیم با تمامی مدیران چری دیدار و جلسه داشته‌اند.

البته در تصاویری که تا این لحظه منتشر شده در بازدید علی‌آبادی خبری از مدیرعامل چری نیست و صرفاً یکی از کارکنان این شرکت در حال ارائه توضیحات به تیم وزارت صمت است.

برای مطالعه بیشتر صفحه صنعت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند