تلفن : 00447706923396
ایمیل : email
 قیمت دلار باز هم کاهش می‌یابد؟ / تاثیر مذاکرات بر نرخ دلار
  • سایت
  • 1400/11/23
  • 0 نظر

قیمت دلار باز هم کاهش می‌یابد؟ / تاثیر مذاکرات بر نرخ دلار

در هفته‌ای که گذشت دلار پس از تلاش‌های ناموفق توانست از هسته سخت کانال ۲۷ هزار تومانی خود عبور کند و پس از حدود شش ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد. حال در هفته جاری، دلار با توجه به اخبار مذاکرات آرایش جدید خواهد گرفت.

در هفته‌ای که گذشت دلار پس از تلاش‌های ناموفق توانست از هسته سخت کانال ۲۷ هزار تومانی خود عبور کند و پس از حدود شش ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد. حال در هفته جاری، دلار با توجه به اخبار مذاکرات آرایش جدید خواهد گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد پایان هفته جاری به ۲۶ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. این در حالی بود که دلار در صرافی ملی در پایان روز پنج‌شنبه به ۲۶ هزار و ۲۲۷ رسید.

نرخ این ارز در پایان هفته دوم بهمن در نرخ ۲۷ هزار و ۲۶۵ تومان قرار داشت که در پایان هفته سوم بهمن با حدود ۳٫۸ درصد کاهش به ۲۶ هزار و ۲۲۷ تومان رسید.

در چهارمین روز این هفته این ارز در کانال ۲۶ هزار تومانی متوقف شد. تا مسیری برای ورود به محدوده ۲۵ هزار تومانی نباشد.

برخی از کارشناسان قیمت ۲۶ هزار تومان کف قیمت دلار می‌دانند.

دنیای اقتصاد نوشت:

با این حال استفان کلمنت، رئیس هیات اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: «این صبح ریاست کارگروه هسته‌ای را برعهده دارم. رایزنی‌های شدید ادامه دارد چراکه زمان حیاتی است. هدف ما همچنان اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل تمامی جوانب برجام است.»

کارشناسان معتقدند کانال‌شکنی هفته اخیر دلار مانند ریزش قیمت‌های شاخص بازار ارز در هفته دوم دی ماه سال جاری، بر اثر انتشار اخبار مهم و تاثیر گذار از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ رخ داده است. نمودار قیمتی دلار در کانال جدید تقریبا مشابه با روند حرکت این ارز در کانال ۲۷هزار تومانی بود. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران نیز با مشاهده روند مذکور از برخورد اسکناس آمریکایی با هسته سخت دوم خود سخن گفتند. قیمت دلار در پنج‌شنبه ۲۱بهمن ماه به رقم ۲۶هزار و ۴۵۰تومان رسید.

در روز ابتدایی هفته گذشته و با انتشار خبری مبنی بر لغو تعدادی از تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران شاخص بازار ارز توانست پس از ۴ تلاش ناموفق مرز حمایت ۲۷هزار و ۵۰۰تومانی بازار را از دست داده و وارد کانال ۲۶هزار تومان شود.

درحالی قیمت دلار در روز شنبه هفته گذشته به سطح قیمتی ۲۶هزار و ۶۰۰تومان رسید که از آخرین معاملات شاخص بازار ارز در این قیمت حدود ۶ ماه می‌‌گذشت (۳۰مرداد ۱۴۰۰). البته روند کاهشی این ارز در روزهای میانی هفته هم ادامه داشت؛ به‌صورتی‌که در روز سه‌شنبه ۱۹بهمن ماه معاملات دلاری بازار ارز تهران در سطح قیمتی ۲۶هزار و ۴۰۰تومان صورت می‌‌گرفت.

اما در روزهای پایانی هفته دلار با نزدیک شدن به نرخ روز شنبه، در میانه کانال ۲۶هزار تومان به ثبات نسبی رسید و از انجام حرکت کاهشی یا افزایشی جدید دست کشید. درنهایت اسکناس آمریکایی در روز پنج‌شنبه ۲۱بهمن ماه با ۱۵۰تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز چهارشنبه در سطح قیمتی ۲۶هزار و ۴۵۰تومان معامله شد.

عده‌ای از تحلیلگران و کارشناسان ارزی بازار تهران با اشاره به شباهت روند حرکتی دلار در دو کانال ۲۶ و ۲۷هزار تومانی از برخورد دوم دلار با هسته سخت سخن گفتند. این افراد همچنین بر این باورند که همانند کانال‌شکنی شاخص بازار ارز در روز ابتدایی هفته گذشته این ارز برای عبور از نیمه دوم کانال ۲۶هزار تومانی نیازمند انتشار خبری جریان‌ساز و موثق از وین، مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است.

از سوی دیگر نیز با انتشار سیگنال‌های مثبت و مهم از طرفین کم سر و صدای اروپایی در روز چهارشنبه ۲۰ بهمن مبنی بر قرار گرفتن مذاکرات در مرحله نهایی خود، احتمالات از انتشار اخبار جریان‌ساز و در نتیجه آن کاهش مجدد قیمت دلار در هفته پیش‌رو افزایش یافت.

برخی دیگر از فعالان بازار آزاد ارز تهران اما با طرح مساله کشش بر این باورند که اسکناس آمریکایی در بازار تهران برای سطوح قیمتی پایین‌تر کشش نداشته و در صورت ریزش مجدد دلار بر اثر انتشار اخبار سیاسی تعادل ارزی بازار تهران به هم می‌‌خورد. این افراد همچنین سه کانال ۲۵، ۲۶ و ۲۷هزار تومانی را نرخ معقول و متعادل دلار در بازار حال حاضر تهران می‌‌دانند.

آخرین اخبار مربوط به نرخ دلار را در صفحه قیمت دلار تجارت‌نیوز بخوانید.

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند