تلفن : 00447706923396
ایمیل : email

جزئیات جدید از وام ودیعه مسکن/ شرایط پرداخت چیست؟+ لینک ثبت‌نام
  • سایت
  • 1401/02/18
  • 0 نظر

جزئیات جدید از وام ودیعه مسکن/ شرایط پرداخت چیست؟+ لینک ثبت‌نام

بانک مرکزی شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. اما جزئیات پرداخت وام ودیعه مسکن چیست و چه کسانی مشمول دریافت این وام هستند؟

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1401

بانک مرکزی شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. اما جزئیات پرداخت وام ودیعه مسکن چیست و چه کسانی مشمول دریافت این وام هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، درسال جاری نیز با توجه به وضعیت بازار اجاره وام ودیعه مسکن برای مستاجران در نظر گرفته شده است. بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای شرایط پرداخت این تسهیلات را به بانک‌های عامل اعلام کرده است.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی مبلغ وام ودیعه مسکن بین ۶۰ تا ۳۵ میلیون تومان است. مبلغ وام ودیعه مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۵ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵ میلیون تومان است.

نکته مهم این است که با وجود افزایش قابل توجه اجاره مسکن در سال جاری، سقف وام ودیعه مسکن در تهران نه تنها افزایش پیدا نکرده که کاهش هم یافته و از ۷۰ میلیون تومان سال ۱۴۰۰ به ۶۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

مدت زمان بازپرداخت وام ودیعه مسکن پنج سال است و نرخ سود این وام، ۱۸ درصد است. هنوز مبلغ اقساز وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ مشخص نشده اما به نظر میرسد که اقساط ماهانه این وام در تهران کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه باشد و در دیگر شهرها حدود یک یا زیر یک میلیون تومان باشد.

متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن باید برای ثبت‌نام این وام به «سامانه وزارت راه و شهرسازی» به آدرس saman.mrud.ir مراجعه کنند. بعد از ثبتا‌نام این سامانه افراد واجد شرایط را به بانک عامل معرفی میکند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ۲۰ بانک وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ را پرداخت میکنند. بانک مسکن، ملی ایران، سپه، پست بانک، تجارت، صادرات، رفاه، ملت، آینده، پارسیان و پارسارگاد از جمله بانک‌هایی هستند که وام ودیعه مسکن می‌دهند. در جدول زیر اسامی کامل و سهمیه بانک‌هایی که وام ودیعه مسکن می‌دهند آمده است:

 

اما این تسهیلات بر بازار مسکن و اجاره چه تاثیری دارد؟

منصور غیبی، کارشاس بازار مسکن درمورد وام‌های ودیعه توضیح داد: وام ودیعه کمکی به مستاجر نمی‌کند، زیرا انتظار برخورداری مستاجرین از وام باعث افرایش قیمت اجاره مسکن می‌شود.

او ادامه داد: با مراجعه به آمار بانک مرکزی و گزارش‌های مربوط به این حوزه از اقتصاد مسکن ارقام اجاره و رهن بالاتر از حد عادی است و یکی از دلالیل آن می‌تواند وام‌هایی باشد که دولت تا ۴۰ هزار میلیارد تومان برای مستاجرین تصویب کرده است.

غیبی دراین مورد بیان کرد: به‌نظر بنده اگر این مبالغ که مقدار کمی هم نیست در توسعه زیرساخت‌ها و تحویل به موقع آپارتمان‌ها در حوره اجاره‌داری هزینه می‌شد، خیلی بهتر از این بود که مستقیم به دست مستاجر داده شود.

او درمورد پیش‌بینی خود از بازار گفت: بازار از حوزه رکود نسبی خارج می‌شود و در ماه‌های پیش رو بازاری متناسب با نیاز واقعی مصرف‌کننده در حوزه اقتصاد مسکن را داریم.

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند