تلفن : 00447706923396
ایمیل : email
 پنجمین عقب‌گرد قیمت دلار در زمستان
  • سایت
  • 1400/11/30
  • 0 نظر

پنجمین عقب‌گرد قیمت دلار در زمستان

در انتهای هفته گذشته نرخ دلار روند نزولی را در پیش گرفت و تا سطح ۲۶۲۰۰ تومان کاهش یافت. از سوی دیگر انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات وین موجب شد تا در معاملات فردایی، دلار با عقبگرد پنجم در زمستان به زیر کانال ۲۶هزار تومان برسد.

در انتهای هفته گذشته نرخ دلار روند نزولی را در پیش گرفت و تا سطح ۲۶۲۰۰ تومان کاهش یافت. از سوی دیگر انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات وین موجب شد تا در معاملات فردایی، دلار با عقبگرد پنجم در زمستان به زیر کانال ۲۶هزار تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درخصوص قیمت دلار می‌گوید: قیمت دلار طی هفته آینده در مرز ۲۷ هزار تومانی باقی می‌ماند.

وی توضیح می‌دهد: دلار نوشتاری و اقتصادی ما تفاوت دارد. دلار نوشتاری تقریبا ۲۷ هزار تومان است؛ اما دلار اقتصادی یا عملیاتی که برای کالاهای وارداتی استفاده می‌شود در محدوده ۳۰ هزار تومان است.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به وضعیت کشور می‌گوید: تجربه ۳۰ سال گذشته افزایش حجم نقدینگی و خلق پول را نشان می‌دهد. خلق پول در کشور نسبت به سال گذشته متوسط ۲۵ درصد رشد کرده و اکنون بالغ بر چهار هزار و ۸۰۰ همت نقدینگی داریم.

آقابزرگی ادامه می‌دهد: با توجه به تحریم‌ها و مشکلات صادرات و واردات، دولت به طور فزآینده‌ بودجه خود را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده است. یعنی بخش عمده‌ و یا تمامی منابع ارزی، دورن بدنه بزرگ دولت برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی تبدیل به هزنیه می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: یعنی درآمدزایی دوهزار و ۲۰۰ همت بودجه که مربوط به شرکت‌ها و بانک‌های دولتی شامل هفت شرکت گاز، بخش و پالایش، شرکت نفت، ملی بازرگانی، بانک ملی و سپه است و این شرکت‌ها حدود ۹۴ درصد از زیان بودجه را به خود اختصاص داده‌اند.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: باتوجه به زیان ۹۴ درصدی، هرچقدر منابع ارزی داشته باشیم صرف دولت خواهد شد.

آقابزرگی اظهار می‌کند: نقدینگی کشور روند صعودی دارد. در نتیجه می‌توان گفت که این ارز یک روند آهسته و پیوسته افزایشی را داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: البته دولت سعی می‌کند با ارزپاشی یا شوک‌های ناشی از تصمیمات سیاسی نرخ ارز را در یک مقطع کوتاه سرکوب کند.

آقابزرگی در نهایت می‌گوید: نرخ واقعی ارز مبتنی بر حجم نقدینگی، حجم هزینه‌های دولت و رشد اقتصادی تعیین می‌شود. با شرایط حال حاضر قیمت دلار در میان مدت روبه‌بالا است.

دنیای اقتصاد درخصوص نرخ دلار نوشته است:

نرخ دلار در معاملات غیررسمی فردایی در روز گذشته وارد کانال ۲۵هزار تومانی شد؛ موضوعی که احتمال این را می‌دهد در معاملات نقدی نیز دلار وارد این کانال شود. «احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده»، «افزایش مشتریان متقاضیان نفت ایران» و «گزارش برخی رسانه‌ها از توافق احتمالی» سه خبری بود که توسط معامله‌گران ارزی دست به دست می‌شد.

در آخرین معاملات، دلار در تعطیلات آخر هفته گذشته مرز حمایتی ۲۶هزار و ۴۰۰تومان و به سطح قیمت ۲۶هزار و ۲۰۰تومان رسید. نرخ دلار از ابتدای زمستان تاکنون به میزان ۱۳درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است. به نظر می‌رسد که این میزان کاهش در معاملات هفته جاری نیز تداوم یابد. به نظر می‌رسد که معامله‌گران ارزی در روزهای اخیر خود را برای کاهش بیشتر در بازار آماده می‌کنند. احتمال اینکه عرضه خرد دلارهای خانگی در هفته جاری رشد کند نیز وجود دارد.

عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز ضمن اشاره بر خبر اعلام علاقه کره‌جنوبی، ژاپن و هند نسبت به از سرگیری واردات نفت از ایران، بر این باورند که این خبر در کنار زمزمه‌هایی از احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره می‌تواند فروش نفت را تسهیل و ذخایر ارزی کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش ذخایر ارزی نیز در بلندمدت می‌تواند قدرت نهادهای بازارساز را در جهت کنترل نرخ ارز افزایش دهد. سیگنال‌های مخابره‌شده از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ نیز همچنان مثبت است. حتی معاملات فردایی زیر نرخ ۲۶هزار تومان نیز انجام شده است که احتمال کانال‌شکنی مجدد دلار را قوی‌تر می‌کند.

به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز، اخبار سیاسی منتشر‌شده در روزهای اخیر تاثیر بسزایی در عبور دلار از مرز مهم ۲۶هزار و ۴۰۰تومانی داشته باشد. در روز پنج‌شنبه گذشته بود که خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴از توافق اکثریت طرفین بر متن پیش‌نویس آماده‌شده در نشست های اخیر خبر داد.علاوه براین، مصطفی قمری‌‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: مذاکرات ایران و کره‌‌جنوبی در سئول برای آزادسازی ۷میلیارد دلار از دارایی‌‌های مسدودشده ایران انجام شد.

به گفته او، این منابع مالی از ۴سال قبل به بهانه تحریم‌‌ها در ۲ بانک کره جنوبی مسدود شده است. ایران در این فرصت بر رفع محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه‌‌شده خود در کره جنوبی تاکید کرد. تحلیلگران با توجه به اخبار مذکور بر این باورند که خبر توافق اکثریت افراد بر متن پیش‌نویس آماده‌شده می‌تواند خبر تاثیر گذار و مهمی باشد که دلار در جهت عبور از کانال ۲۶هزار تومانی به آن نیاز دارد. در اخباری که این چند روز بازار را تحت تاثیر قرار داده است، سه نکته مهم وجود دارد. اولین نکته به آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده مرتبط است. بانک مرکزی با دسترسی به این ارز می‌تواند بازار‌سازی کند و نرخ را روی قیمتی که می‌خواهد نگه دارد.

از سوی دیگر با آزاد‌سازی، ذخایر بانک مرکزی نیز افزایش پیدا می‌کند و بانک می‌تواند با تزریق بخشی از این دلار نقدینگی را جمع کند. در نتیجه، آزادسازی دارایی بلوکه‌شده باعث قدرت بانک مرکزی می‌شود.  نکته دوم این است که اگر توافق اولیه حاصل شود تا ماه‌های آینده یک توافق جامع‌تری شکل می گیرد که در آن رفع تحریم‌ها و فروش درآمدهای نفتی هم لحاظ شده است. این موضوع باعث می‌شود که قدرت ارزی سیاستگذار، بانک مرکزی و دولت افزایش پیدا کند و چشم‌انداز کاهشی در بازار دلار ایجاد می‌کند.

نکته سوم هم به انتظارات تورمی مرتبط است. چشم‌انداز تحریم‌ها باعث می‌شود که انتظارات در کشور به سمت ثبات نرخ ارز حرکت کند. از سوی دیگر، صادرکنندگان نیز ارز خود را بیشتر عرضه می‌کنند و این در کوتاه مدت روی کاهشی شدن نرخ دلار اثرگذار است.

بررسی روند نرخ ارز از ابتدای زمستان نشان می‌دهد قیمت دلار در دی‌ماه حدود ۳۰هزار تومان بوده و تا ۲۸بهمن ماه به حدود ۲۶هزار و ۲۰۰تومان کاهش پیدا کرده است. حتی برخی عنوان می‌کنند که معاملات فردایی زیر ۲۶هزار تومان نیز انجام شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده بازار شاهد کانال‌شکنی دیگری نیز باشد.

آخرین اخبار مربوط به نرخ دلار را در صفحه قیمت دلار تجارت‌نیوز بخوانید.

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند