تلفن : 00447706923396
ایمیل : email

خودروی 885 میلیون تومانی وارداتی در راه ایران
  • سایت
  • 1402/03/16
  • 0 نظر

خودروی 885 میلیون تومانی وارداتی در راه ایران

بعد از ماهها انتظار، واردات خودرو چانگان ایدوپلاس توسط گروه خودروسازی سایپا به مرحلهٔ نهایی رسیده است و این کراس‌اور کوچک اولین مدل وارداتی، طی سال‌های اخیر خواهد بود.

بعد از ماهها انتظار، واردات خودرو چانگان ایدوپلاس توسط گروه خودروسازی سایپا به مرحلهٔ نهایی رسیده است و این کراس‌اور کوچک اولین مدل وارداتی، طی سال‌های اخیر خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، گروه خودروسازی سایپا برنامه واردات خودروی چانگان ایدوپلاس را اعلام کرد.

به نظر می‌رسد که ورود سدان جدید چانگان یعنی ایدوپلاس به کشور محتمل است. این مدل چانگان در کشورهای مختلف همچون روسیه هم وجود دارد.

قیمت این خودرو بین ۱۵۷۲۲ الی ۱۷۷۱۰ دلار است. ایدوپلاس در گران‌ترین حالت ممکن به پول ایران قیمتی در حدود ۸۸۵ میلیون تومان خواهد داشت.

گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاری‌های مشترکی که با فورد، پژو سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدل‌های متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهم‌ترین خودروسازان این کشور محسوب می‌شود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و فروش ۲/۳ میلیون دستگاه در سال دارد.

مردم ایران، چانگان را با کراس‌اور کوچک و اقتصادی CS35 می‌شناسند؛ درحالی‌که طی سال‌های اخیر، کیفیت طراحی و فنی تولیدات چانگان افزایش چشمگیر داشته است. موج جدید واردات خودرو به‌زودی آغاز می‌شود و ظاهراً دو محصول جدید چانگان، مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند تا توسط سایپا عرضه شوند.

چانگان ایدو سال ۲۰۱۲ در چین رونمایی شد و خیلی زود، مورد توجه سایپا قرار گرفت. این سدان اندازه متوسط، بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در ایران مونتاژ شد و البته، چندان پرفروش نبود. نسل دوم چانگان با طراحی جدید و بهبود چشمگیر در نمای بیرونی، سال ۲۰۱۸ به بازار چین رسید؛ اما هرگز فرصت حضور در ایران پیدا نکرد.

ایدو پلاس به‌عنوان فیس لیفت نسل دوم، از سال ۲۰۲۰ تولید می‌شود. این محصول، پیشرانه‌های متنوع دارد و حتی با نسخهٔ برقی نیز در چین، عرضه شده است. ظاهراً برای ایران، فقط ایدو پلاس با بدنهٔ سدان وارد خواهد شد و مدل هاچبک یا الکتریکی، مورد توجه نخواهند بود.

برخلاف مدل‌های قبلی چانگان ایدو، الگوبرداری از تویوتا کمری یا هیوندای سوناتا در ایدو پلاس، کم‌تر شده است. البته می‌توان این خودروی چینی را دارای شباهت با بسیاری دیگر مدل‌های ساخت ژاپن یا کره (خصوصاً هیوندای النترا) دانست؛ اما در مجموع، طراحی چشم‌نواز و عامه‌پسند برای ایدو پلاس، وجود دارد.

جلوپنجرهٔ بزرگ با خطوط افقی، حس یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت را از ایدو پلاس، دور می‌کند. فرم اسپرت و برجستهٔ چراغ‌ها نیز، متناسب با دیگر اجزای بدنه به نظر می‌رسد. نمای سپر و حفره‌های طرفین، فاقد ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت هستند. این بخش با حجم‌دهی هوشمندانه ارائه می‌شود.

در نمای جانبی و عقب نیز، فرم بدنه و خطوط تیز روی آن، جذاب و اسپرت هستند. انتهای درپوش صندوق، حالتی شبیه اسپویلر دارد و حس جوان‌پسند ایدو پلاس را افزایش می‌دهد. جایگاه مخصوص پلاک و حفره‌های نمادین (فیک) برای اگزوز نیز جالب‌توجه هستند.

مانیتور لمسی ۱۰.۲۵ اینچ با پنل پشت فرمان ۱۰ اینچ، فضای کابین چانگان ایدو پلاس را مدرن جلوه می‌دهند؛ اما طرح فرمان، قدیمی و سنتی به نظر می‌رسد. بخش میانی و ادوات نزدیک دسته نیز، تفاوت خاصی با دیگر خودروهای چینی ندارند.

کاهش کلیدهای فیزیکی در داشبورد دیده می‌شود؛ اما مدل‌های ساده و کم آپشن از چانگان ایدو پلاس، ترمز دستی اهرمی خواهند داشت که نکته منفی مهم برای خودروهای امروزی محسوب می‌شود. طراحی صندلی‌ها و تودری‌ها نیز، مشابه دیگر مدل‌های اقتصادی ساخت چین است. حتی نمایشگرهای ایستاده روی داشبورد نیز، کاملاً پیوسته نیستند و قاب پلاستیکی با فاصلهٔ آزاردهنده دارند.

در چین، موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی نیز برای چانگان ایدو پلاس وجود دارد. این نمونه، ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. ارزان‌ترین ایدو پلاس، در زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

استارت دکمه‌ای، سانروف جلو و عقب، مسیریاب ماهواره‌ای، تهویه اتوماتیک و کروزکنترل، امکانات استاندارد برای چانگان ایدو پلاس هستند. علاوه‌بر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) همراه با کنترل لغزش (TCS) سیستم نگهدارنده در سربالایی و سرازیری (HCA) ، ۶ کیسه هوا، سیستم هشدار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، و سنسورهای متعدد پیرامون خودرو هم برای چانگان ایدو پلاس ارائه می‌شوند.

منبع: شرق

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند