تلفن : 00447706923396
ایمیل : email

وقت‌کشی خودروسازان برای بانک‌ها!/ فروش فوق العاده سایپا همچنان مختل است
  • سایت
  • 1401/11/05
  • 0 نظر

وقت‌کشی خودروسازان برای بانک‌ها!/ فروش فوق العاده سایپا همچنان مختل است

فروش فوق العاده سایپا طبق وعده این شرکت باید امروز برگزار می‌شد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان اختلالاتی در فرآیند ثبت‌نام وجود دارد. آیا سایپا در حال وقت‌کشی برای مسدودکردن پول‌های متقاضیان است؟

تجارت نیوز > بازار > اخبار خودرو

فروش فوق العاده سایپا طبق وعده این شرکت باید امروز برگزار می‌شد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان اختلالاتی در فرآیند ثبت‌نام وجود دارد. آیا سایپا در حال وقت‌کشی برای مسدودکردن پول‌های متقاضیان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی که قرار بود طرح فروش فوق العاده سایپا از ساعت 14 روز گذشته آغاز شود، اما سایت از دیروز از دسترس خارج شد و هنوز هم اختلالات سایت برطرف نشده است.

سایپا علت این اختلالات را مراجعه و استقبال زیاد مردم و همچنین انجام پاره‌ای از بهبودها اعلام و بابت این تاخیر از مردم عذرخواهی کرد. بر اساس اعلام قبلی این شرکت قرار بود فرآیند ثبت‌نام به ساعت 18 امروز منتقل شود که البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اختلال هنوز برطرف نشده است.

حال که بیش از 24 ساعت از تاخیر برگزاری طرح مذکور می‌گذرد، این پرسش مطرح می‌شود که چرا این شرکت هنوز موفق به برطرف کردن این اختلالات نشده است؟

در مرحله اول باید به این نکته اشاره کرد که در اکثر طرح‌های فروش خودروسازان، این مشکلات به وجود می‌آید. برای مثال، ایران‌خودرو در آخرین طرح فروش محصولاتش با مشکلاتی همراه شد. طوری‌که این شرکت نتوانست اختلالات سایت خود را تا چهار روز برطرف کند.

اما در این میان نکته دیگری وجود دارد که در طرح‌های پیشین فروش خودرو مطرح نبود. در این دوره از طرح فروش فوق العاده سایپا، یک شرط جدید مطرح شده است. در این طرح فروش اعلام شد که در ثبت‌نام‌ها تنها کسانی می‌توانند شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و این وجه از طریق بانک مسدود می‌شود.

حال که این شرط در طرح‌های فروش اجرا شده است، پول‌های زیادی در حساب‌های متقاضیان مسدود شده است. به نظر می‌رسد هرچقدر فرآیند ثبت‌نام فروش فوق العاده سایپا طولانی‌تر شود به نفع بانک‌هاست و در این شرایط سود بیشتری به جیب بانک‌ها می‌رود. چراکه مسدودشدن چنین مبالغ بزرگی حتی برای ساعاتی نیز به نفع بانک تمام می‌شود. البته این شبهه نیز وجود دارد که خودروسازان نیز سهمی از این حاشیه سود کسب می‌کنند.

طبق محاسباتی که صورت گرفت، درصورتی که در طرح پیشین ایران‌خودرو این شرط اجرا می‌شد، حدود دو تریلیون تومان وجه مسدود می‌شد.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که در طرح فروش فوق العاده سایپا چه مقدار پولی در حساب‌ها مسدود می‌شود. البته زمزمه‌هایی در این میان به گوش می‌رسد که علت این تاخیرها، مشکلات مربوط به سایت شرکت خودروسازی سایپا نیست و علت اصلی، مسدودماندن بیشتر این پول‌ها در حساب متقاضیان خرید خودرو از سایپاست.

کارشناسان معتقدند که این شرط ممکن است تعداد متقاضیان خرید خودرو را کاهش دهد. با این شرایط تعداد ثبت‌نامی‌ها در دو گروه کاهش یابد. گروه اول، دلالانی که برای کسب سود به سمت این قرعه‌کشی خودروسازان می‌آیند و گروه دوم، افرادی که توانایی خرید خودرو را ندارند و صرفا برای فروش حواله ثبت‌نام می‌کنند.

گرچه باید این نکته را هم ذکر کرد که اجرای این طرح مشکلی را در بازار و صنعت خودرو برطرف نخواهد کرد. این اقدام تنها به نفع خودروسازان و بانک‌ها تمام می‌شود و این کار به نوعی پاک‌کردن صورت مساله به حساب می‌آید.

برای مطالعه بیشتر، خبر وام خودروسازان به بانک‌ها از جیب مردم را در تجارت‌نیوز بخوانید.

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند