تلفن : 00447706923396
ایمیل : email

مرکز آمار: تورم مسکن 2/8 درصد شد
  • سایت
  • 1401/11/02
  • 0 نظر

مرکز آمار: تورم مسکن 2/8 درصد شد

گزارش اخیر مرکز آمار ایران امروز منتشر شد و تورم نقطه‌ای را 51/3 برآورد کرده است. این گزارش همچنین تورم مربوط به بازار مسکن و اجاره را نیز نسبت به سال گذشته مشخص می‌کند.

تجارت نیوز > بازار > آخرین اخبار مسکن

گزارش اخیر مرکز آمار ایران امروز منتشر شد و تورم نقطه‌ای را 51/3 برآورد کرده است. این گزارش همچنین تورم مربوط به بازار مسکن و اجاره را نیز نسبت به سال گذشته مشخص می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر شد. هر ماه در این گزارش آمارهایی مربوط به تورم نقطه‌ای در انواع کالاها وجود دارد. همچنین در این بین تورم بازار مسکن و اجاره نیز به تفکیک خانواده‌های شهری و روستایی مشخص شده است.

بر اساس این گزارش تورم نقطه‌ای کشور نسبت به دی‌ماه سال گذشته به 51/3 درصد رسیده و نسبت به ماه گذشته 2/8 درصد افزایش را تجربه کرده است.

قیمت مسکن نیز در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته 39/5 درصد رشد داشته؛ این رقم در بازار اجاره به 39/4 درصد را ثبت کرده است.

از سویی دیگر تورم مسکن در خانوارهای شهری نیز در یک سال گذشته 39/6 درصد برآورد شده که در بازار اجاره به 5/39 درصد می‌رسد.

خانوارهای روستایی دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته 38/3 درصد افزایش را در بازار مسکن تجربه کرده‌اند که در بازار اجاره به 37/8 درصد می‌رسد.

تورم نقطه‌ای در ماه گذشته 5/48 درصد بوده و طبق بررسی‌‌های پیشین تجارت‌نیوز از ابتدای دولت رئیسی یعنی از مرداد 1400 تا آذر 1401 بخش مسکن 55 درصد رشد کرده و بخش مهمی از سبد هزینه‌های خانوار را اشغال کرده است.

محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن در گفت‌گو با تجارت‌نیوز بیان کرد: «شرایط بازار مسکن در حال حاضر پیچیده شده، زیرا دچار رکود تورمی است. به این معنی که رکود شدیدی به دلیل کمبود ساخت و ساز وجود دارد و قیمت‌ها نیز در حال افزایش است.»

او ادامه داد: «این رکود البته به دلیل مازاد عرضه به وجود نیامده است، بلکه ناشی از عوامل دیگری است. یکی از این عوامل بحث ساختار اقتصاد کلان است؛ همچنین ریسک‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافته است.»

اولاد در مورد عرضه و تقاضا در بازار مسکن بیان کرد: «تقاضا وجود دارد، اما کمبود عرضه مشکل‌ساز شده است و محصولی تولید نمی‌شود. این موضوع باعث شده قیمت‌ها روندی صعودی داشته باشند. اگر معاملات را هم بررسی کنیم مشخص می‌شود به طور عمده ساختمان‌هایی با عمر بالاتر معامله می‌شود و کیفیت معاملات روز به روز در حال کاهش است.»

این کارشناس بازار مسکن افزود: «از سوی دیگر قدرت خرید متقاضیان هم پایین آمده و معامله‌گران ترجیح می‌دهند آپارتمان‌هایی با متراژ پایین‎‌تر خریداری کنند.»

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند