تلفن : 00447706923396
ایمیل : email

قیمت فولاد در کف 7 سال اخیر/ یخ‌زدگی بازار فولاد در زمستان پیش‌رو
  • سایت
  • 1401/07/30
  • 0 نظر

قیمت فولاد در کف 7 سال اخیر/ یخ‌زدگی بازار فولاد در زمستان پیش‌رو

رکود ساخت و ساز در چین و متعاقب آن کاهش تقاضا برای فولاد و میلگرد باعث شده تا قیمت فولاد در بازار جهانی در کف قیمتی هفت سال اخیر قرار بگیرد. میلگرد نیز در پایین‌ترین حد سالانه معامله می‌شود.

رکود ساخت و ساز در چین و متعاقب آن کاهش تقاضا برای فولاد و میلگرد باعث شده تا قیمت فولاد در بازار جهانی در کف قیمتی هفت سال اخیر قرار بگیرد. میلگرد نیز در پایین‌ترین حد سالانه معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، چین در سال جاری میلادی رشد اقتصادی مطلوبش را کسب نکرد. این کشور همچنان با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند. آغاز فصل سرما نیز مزید بر علت شده تا بازار ساخت و ساز چین روزگار سردی را سپری کند. این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا بازار داخلی و جهانی محصولات مصرفی در ساختمان‌سازی ازجمله فولاد تحت تأثیر این روند قرار گیرند. طوری‌که اکنون قیمت فولاد مصرفی در ساخت‌وساز به کمترین میزان خود در هفت سال اخیر نزول کرده است.

صنعت ساخت‌وساز چین در رکود است و بازار املاک و مستغلات این کشور این روزها بدترین دوران خود را از سال ۲۰۱۵ میلادی سپری می‌کند. آخرین امیدها به آغاز فصل رونق ساخت‌وساز در چین وصل بود؛ اما سپتامبر سپری شد و اکتبر هم تا هشت روز دیگر به پایان می‌رسد؛ با این حال خبری از رونق همیشگی ساخت و ساز در شرق آسیا نشد. کارشناسان به آینده بازار نیز امیدی ندارند و زمستان یخ‌زده‌ای را برای مسکن چین و متعاقب آن بازارهایی نظیر فولاد پیش‌بینی می‌کنند.

رکود ساخت‌وساز چین، در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد، یقیناً تأثیر خود را بر بازار این صنعت و صنایع وابسته به آن در سراسر جهان می‌گذارد. به عبارت دیگر کاهش مصرف فولاد در چین به معنای کاهش تقاضای جهانی و در ادامه کاهش بهای آن به شمار می‌آید. در پی همین روند کاهشی قیمت‌هاست که در روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) میلگرد با بهای ۳۹۱۰ تا ۳۹۵۰ یوآن در هر تن و مفتول ۴۰۲۰ یوآن در هر تن در بورس شانگهای معامله شد.

کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن، در گفتگو با تجارت‌نیوز رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز چین را تشریح کرد و گفت: محدودیت‌های برآمده از سیاست‌های انقباضی که چین برای دستیابی به کووید صفر پیش گرفته، باعث کاهش ساخت‌وساز شده است. اتفاقی که به کاهش تقاضا و در پی آن کاهش قیمت جهانی فولاد منجر شد. این سیاست‌های انقباضی با شیوع اندک کووید تشدید شد و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، قیمت‌ها افزایش می‌یافت. بنابراین تا زمانی که محدودیت‌ها ادامه یابد، روند صعودی به تقاضا و به قیمت‌ها بازنمی‌گردد.

او افزود: علاوه بر محدودیت‌های برآمده از شیوع کووید، رشد اقتصادی چین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی پایین‌تر از آنچه انتظار داشت، بود. چین برای سال ۲۰۲۲ میلادی ۵٫۲ تا ۵٫۶ درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی کرده بود که زمینه ایجاد این رشد محقق نشد. باید دید در نشست کنگره خلق چین که در ادامه ماه اکتبر به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود چه سیاستی تعریف می‌شود، اگر سیاست چین همچنان بر اعمال محدودیت‌های جدید قرار بگیرد، بازار ساخت‌وساز و در پی آن فولاد با همین جریان رکودی پیش می‌رود.

افزون بر نکاتی که به آن اشاره شد، نمودار زیر افت‌و‌خیز قیمت میلگرد فولادی را که از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون به نمایش می‌گذارد، نشان می‌دهد قیمت میلگرد در پایین‌ترین میزان خود از ابتدای سال جاری قرار گرفته است. میلگرد فولادی بیش از هر کالایی در بورس شانگهای و بورس فلزات لندن معامله می‌شود.

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز ضمن تایید جریان رکودی حاکم بر بازار فولاد و میلگرد توضیح داد: چین بسته‌های سرمایه‌گذاری زیادی تعریف کرده و از لغو مجوزهای محدودکننده خرید مسکن و بودجه‌های پشتیبانی پروژه‌های زیرساختی خبر داده است تا بتواند از رکود خارج شود؛ حاصل این‌ها رشد تقاضای چین برای فولاد خواهد بود؛ این اتفاق در سال آینده میلادی و اوایل بهار و تابستان رخ می‌دهد و در ادامه شاهد افزایش تقاضا و قیمت فولاد خواهیم بود.

او همچنین تصریح کرد: در حال حاضر به زمستان نزدیک می‌شویم و این موضوع پیشبرد پروژه‌های ساخت‌و‌سازی را با کاهش روبه‌رو می‌کند، علاوه بر این، زمستان فصل اعمال محدودیت‌های مربوط به کاهش آلایندگی چین است که این امر نیز تولید و به تبع آن مصرف فولاد را کاهش می‌دهد. در پی کاهش مصرف فولاد، مصرف سنگ‌آهن، گندله، قراضه و دیگر محصولات پایین‌دستی با افت روبه‌رو می‌شود. بنابراین بازار جهانی سنگ آهن در تنگنا قرار می‌گیرد و اسباب کاهش تقاضا و قیمت آن را فراهم می‌آورد.

برای مطالعه بیشتر خبر کاهش تقاضای محصولات فولادی در بازارهای جهانی را بخوانید.

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :


پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند